Znane osoby

Natalia Vodianova – od ulic Niżnego Nowogrodu do wybiegów Paryża. Jak zbudowała imperium?

Jej historia mogłaby posłużyć za scenariusz filmowy: dziewczyna z ubogiej rodziny w Rosji, która dzięki wytrwałości i charyzmie podbija świat mody, by potem wykorzystać swój sukces do walki o prawa kobiet i dzieci z niepełnosprawnościami. Natalia Vodianova, zwana Supernovą, to nie tylko twarz Calvin Klein czy Guerlain, ale też Ambasadorka Dobrej Woli ONZ i założycielka fundacji Naked Heart. Co sprawiło, że stała się ikoną łączącą glamour z zaangażowaniem społecznym?

Czy sukces na wybiegu wystarczy, by zmieniać świat?

Kariera Natalii w branży mody zaczęła się w 2000 roku, ale już w 2012 roku Forbes umieścił ją na trzecim miejscu listy najlepiej zarabiających modelek z wynikiem 8,6 miliona dolarów rocznie. Jej twarz zdobiła okładki Vogue’a, Harper’s Bazaar i Vanity Fair, a współpraca z markami takimi jak Stella McCartney czy Etam (gdzie projektowała własną linię bielizny) uczyniła ją rozpoznawalną na każdym kontynencie. Ale Vodianova nigdy nie ograniczała się do pozowania. „Moda to mój język, ale chcę mówić przez nią o rzeczach, które bolą” – podkreślała w wywiadach.

Jak modelka z Rosji podbiła serca projektantów i filantropów?

Kluczem okazała się autentyczność. W 2004 roku, po masakrze w Biesłanie, Natalia postanowiła zbudować pierwszy plac zabaw dla tamtejszych dzieci. Tak narodziła się Naked Heart Foundation, która do dziś stworzyła ponad 200 bezpiecznych przestrzeni dla najmłodszych w Rosji. „Widziałam, jak moja siostra Oksana, żyjąca z autyzem i porażeniem mózgowym, była wykluczana. Postanowiłam to zmienić” – tłumaczy. Fundacja nie tylko buduje place zabaw, ale też szkoli rodziny i terapeutów, walcząc ze stygmatyzacją niepełnosprawności.

Pięć dzieci, kariera i filantropia – czy to możliwe bez supermocy?

Vodianova jest matką pięciorga dzieci, a jej syn Lucas już debiutował na pokazie Balmain. Jak godzi obowiązki? „Weekendy są święte – spędzam je tylko z rodziną” – mówi. Jej partnerskie wychowanie opiera się na dialogu: „Dzieci wiedzą, że pracuję, by świat był lepszy. To nasz wspólny cel”. W 2021 roku dołożyła do tego kolejną rolę: jako Ambasadorka UNFPA walczy o zdrowie menstruacyjne dziewcząt w krajach rozwijających się. „Braki w edukacji to cicha pandemia” – alarmuje.

Inwestycje i technologia – czy Natalia Vodianova zna granice możliwości?

Ostatnie lata pokazują, że Supernova nie zwalnia tempa. Jako członkini zarządu Special Olympics wspiera osoby z niepełnosprawnościami intelektualnymi, a jako inwestorka angażuje się w projekty łączące modę z celami zrównoważonego rozwoju ONZ. W 2024 roku w wywiadzie dla CR Fashion Book przyznała: „Moda dała mi głos, ale to filantropia nauczyła mnie go używać”. I cóż – jej głos słychać coraz wyraźniej, od paryskich wybiegów po najbiedniejsze regiony świata.